Bitrate: 320K/s
Year: 2002
Time: 69:36
Size: 159,5 MB
Label: Sonor
Styles: Blues/Blues Rock
Art: Front
Tracks Listing:
1. In Your Mind - 4:05
2. Woman with a Gun - 4:39
3. You Dont Know Loving Yet - 5:40
4. Getting of this Ride - 4:24
5. Fever - 5:32
6. Matchbox - 3:29
7. But My Babe - 6:12
8. Oldest Blues of All - 4:18
9. All Beat up Over You - 6:05
10. Come on in this House - 5:16
11. Love That Burns - 10:14
12. Long Shot - 9:37
Tubesnakes kommer fra Stord, som ikke er stedet vi først og fremst forbinder med blues. Lars Vad og brødrene Johnny og Per Inge Stensletten har spilt sammen siden de var i tenårene midt på åttitallet. Inspirasjonskildene den gang var Black Sabbath, Iron Maiden og Creedence. Rundt 1990 begynte blues å snike seg inn i deres reportoar. I 1994 ville vennene danne danseband for å tjene penger på spillejobber, men de tre unge mennene dannet i stedet trioen Tubesnakes. Lars Vad hadde oppdaget den eminente Texas-gitaristen Stevie Ray Vaughan, og sjelen var allerede fortapt i blues. Inspirasjonen fra avdøde Vaughan ligger som et bakteppe over hele platen. Texas Minded er deres andre utgivelse. Fem av melodiene er spilt inn i bluesbyen Austin, Texas med Mark Nathan bak spakene. Gjesteartister er bluesmusikerne John McVey og Alan Haynes, som forøvrig trakterte en av Stevie Ray Vaughans gamle Stratocastere. De øvrige melodiene er spilt inn på Lydloftet i Ølen. Lars Vad spiller Fender som forbildet, og leverer gitarriff som like gjerne kunne ha kommet fra Vaughan selv. Texas Minded er fylt med svingende og sterkt gitarbasert blues med rockerytmer i bunn. Dette er festblues som svinger til skummende øl, og bandet vil være et sikkert stikk for bluesfestivaler og klubber som vil ha høy stemning, dans og fullt kjør på ølkranene en fredagskveld. Lokalet vil sannsynligvis ha et publikum som kan se ut som å være like opptatt damene - eller damer som ser etter kjekke menn - og av ølkranene som bandet på scenen. For ikke å blande norsk og engelsk i et sammensatt ord, kan vi kalle musikken fra gruppa for partyblues. De fengende gitarriffene, rytmisk og eggende med melodisk texas-inspirasjon fyller de tolv låtene på CDen. Dette er ikke spesielt originalt eller nyskapende, men dyktig og sikkert framført i stilsikre tolkninger av typisk Texas-blues fra Austin. Allerede i åpningssporet In Your Mind er det som om riffene kommer fra ukjente innspillinger fra SRV, og ikke fra eleven fra Stord. Den er bygd på fengende gitarriff og vil være en sikker innertier en fredagskveld hvor publikum er ute for å more seg. Kritisk lytting avslører derimot at riffene blir gjentatt vel mange ganger. Hele åtte av melodiene er komponert av gruppas dyktige gitarist og vokalist Lars Vad. Han lager melodiske og fengende melodier som er fin danskemusikk. Gruppa har også tatt med noen låter av andre. Ted Turners Fever blir tolket sikkert nok, men uten at noe nytt blir tilført. I But Me Babe leverer Vad en melodisk bluesballade med rikelig rom for instrumentalinnslag fra gruppas dyktige pianist Rune Rødne og Vads egne lyse og sprø toner fra Fender-gitaren som drysser spenstig gjennom høytalerne. I Oldest blues of All leveres en stakkato melodi og en rytme som dundrer i vei med markerte rytmer fra trommene og gitarsoler fra gitaren som aldri får hvile. I All Beat Up Over You nærmer Vad seg Jimi Hendrix, og han spøker i bakgrunnen når Vad varierer over noen av hans kjente riff i overganger av melodien. Vad synger at han er "black and blue", men det er han ikke. Blue er han nok, men han får nøye seg med å være en habil hvit bluesmann fra Stord som spiller innenfor en blues-tradisjon med et solid innslag av glimrende hvite bluesmusikere fra Texas. Gruppa leverer en habil versjon av Peter Greens Love That Burns, men det tar ikke fyr av tolkningen, selv om det innimellom gnistrer av Lars Vads dyktige håndtering av sin Fender med den like jevne lyse, nesten knitrende gitartonen. I avslutningssporet Long Shot leverer gruppa en solid tolkning av Vads komposisjon, fengende og drivende. Det er ikke noe langhalm på denne CDen, men raske, heftige rytmer som vil gjøre gruppa til et sikkert stikk på bluesfestivaler og bluesklubber. Tekstene er lite originale. De handler om kjærlighet, om musikk, om Vad selv og hans egen lengsel etter kjærlighet. Merk deg Tubesnakes. Gruppa vil sannsynligvis gi deg en fest av en blueskveld dersom du stiller på en konsert med gruppa.
Texas Minded
Year: 2002
Time: 69:36
Size: 159,5 MB
Label: Sonor
Styles: Blues/Blues Rock
Art: Front
Tracks Listing:
1. In Your Mind - 4:05
2. Woman with a Gun - 4:39
3. You Dont Know Loving Yet - 5:40
4. Getting of this Ride - 4:24
5. Fever - 5:32
6. Matchbox - 3:29
7. But My Babe - 6:12
8. Oldest Blues of All - 4:18
9. All Beat up Over You - 6:05
10. Come on in this House - 5:16
11. Love That Burns - 10:14
12. Long Shot - 9:37
Tubesnakes kommer fra Stord, som ikke er stedet vi først og fremst forbinder med blues. Lars Vad og brødrene Johnny og Per Inge Stensletten har spilt sammen siden de var i tenårene midt på åttitallet. Inspirasjonskildene den gang var Black Sabbath, Iron Maiden og Creedence. Rundt 1990 begynte blues å snike seg inn i deres reportoar. I 1994 ville vennene danne danseband for å tjene penger på spillejobber, men de tre unge mennene dannet i stedet trioen Tubesnakes. Lars Vad hadde oppdaget den eminente Texas-gitaristen Stevie Ray Vaughan, og sjelen var allerede fortapt i blues. Inspirasjonen fra avdøde Vaughan ligger som et bakteppe over hele platen. Texas Minded er deres andre utgivelse. Fem av melodiene er spilt inn i bluesbyen Austin, Texas med Mark Nathan bak spakene. Gjesteartister er bluesmusikerne John McVey og Alan Haynes, som forøvrig trakterte en av Stevie Ray Vaughans gamle Stratocastere. De øvrige melodiene er spilt inn på Lydloftet i Ølen. Lars Vad spiller Fender som forbildet, og leverer gitarriff som like gjerne kunne ha kommet fra Vaughan selv. Texas Minded er fylt med svingende og sterkt gitarbasert blues med rockerytmer i bunn. Dette er festblues som svinger til skummende øl, og bandet vil være et sikkert stikk for bluesfestivaler og klubber som vil ha høy stemning, dans og fullt kjør på ølkranene en fredagskveld. Lokalet vil sannsynligvis ha et publikum som kan se ut som å være like opptatt damene - eller damer som ser etter kjekke menn - og av ølkranene som bandet på scenen. For ikke å blande norsk og engelsk i et sammensatt ord, kan vi kalle musikken fra gruppa for partyblues. De fengende gitarriffene, rytmisk og eggende med melodisk texas-inspirasjon fyller de tolv låtene på CDen. Dette er ikke spesielt originalt eller nyskapende, men dyktig og sikkert framført i stilsikre tolkninger av typisk Texas-blues fra Austin. Allerede i åpningssporet In Your Mind er det som om riffene kommer fra ukjente innspillinger fra SRV, og ikke fra eleven fra Stord. Den er bygd på fengende gitarriff og vil være en sikker innertier en fredagskveld hvor publikum er ute for å more seg. Kritisk lytting avslører derimot at riffene blir gjentatt vel mange ganger. Hele åtte av melodiene er komponert av gruppas dyktige gitarist og vokalist Lars Vad. Han lager melodiske og fengende melodier som er fin danskemusikk. Gruppa har også tatt med noen låter av andre. Ted Turners Fever blir tolket sikkert nok, men uten at noe nytt blir tilført. I But Me Babe leverer Vad en melodisk bluesballade med rikelig rom for instrumentalinnslag fra gruppas dyktige pianist Rune Rødne og Vads egne lyse og sprø toner fra Fender-gitaren som drysser spenstig gjennom høytalerne. I Oldest blues of All leveres en stakkato melodi og en rytme som dundrer i vei med markerte rytmer fra trommene og gitarsoler fra gitaren som aldri får hvile. I All Beat Up Over You nærmer Vad seg Jimi Hendrix, og han spøker i bakgrunnen når Vad varierer over noen av hans kjente riff i overganger av melodien. Vad synger at han er "black and blue", men det er han ikke. Blue er han nok, men han får nøye seg med å være en habil hvit bluesmann fra Stord som spiller innenfor en blues-tradisjon med et solid innslag av glimrende hvite bluesmusikere fra Texas. Gruppa leverer en habil versjon av Peter Greens Love That Burns, men det tar ikke fyr av tolkningen, selv om det innimellom gnistrer av Lars Vads dyktige håndtering av sin Fender med den like jevne lyse, nesten knitrende gitartonen. I avslutningssporet Long Shot leverer gruppa en solid tolkning av Vads komposisjon, fengende og drivende. Det er ikke noe langhalm på denne CDen, men raske, heftige rytmer som vil gjøre gruppa til et sikkert stikk på bluesfestivaler og bluesklubber. Tekstene er lite originale. De handler om kjærlighet, om musikk, om Vad selv og hans egen lengsel etter kjærlighet. Merk deg Tubesnakes. Gruppa vil sannsynligvis gi deg en fest av en blueskveld dersom du stiller på en konsert med gruppa.
Texas Minded
Комментариев нет:
Отправить комментарий